لافراری اپرتا یک نسخه محدود (لیمیتد-ادیشن) روباز از خودرویی است که در حالت معمول نیز به خودی خود، بسیار بسیار خاص است
لافراری اپرتا از سال ۲۰۱۶ رونمایی شد و طبق اخبار منتشر شده تنها ۲۰۰ نمونه از آن به مرحله تولید خواهد رسید. این خودروها به جدیدترین و ناب‌ ترین تکنولوژی‌ های شرکت فراری مجهز می‌شوند. در واقع لافراری اپرتا آینه تمام نمای سطح پرفورمنس، فناوری و دانش تکنولوژیک این شرکت ایتالیایی خواهد بود.

ترمزهای کربن سرامیکی، آیرودینامیک فعال، کمک‌فنرهای تطبیق‌  پذیر، دیفرانسیل الکترونیکی نسل سوم، سامانه کنترل پایداری EF1-Trac و سیستم کنترل کشش الکترونیکی یکپارچه با سامانه هیبریدی را نیز بایستی به لیست تجهیزات فنی این خودرو اضافه کنیم.

لافراری اپرتا به منظور اطمینان از عدم کاهش قابلیت‌ های آیرودینامیکی و هندلینگ خودرو به واسطه حذف سقف، در تونل باد مورد آزمایش های مختلف قرار گرفته است. بر طبق ادعای شرکت سازنده، توزیع وزنی ۴۱ به ۵۹ درصد، سیستم تعلیق و سامانه های الکترونیکی بدون تغییر باقی مانده‌اند.

سطوح مختلف توان و کشش در مدت زمانی اندک در اختیار راننده قرار خواهند داشت. این خودرو در بازه زمانی زیر ۳ ثانیه از ۰ به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت می‌رسد. ۴ ثانیه بعد وارد قلمرو ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد شد و هشت ثانیه دیگر زمان نیاز خواهد داشت تا به سرعت ۳۰۴ کیلومتربرساعت دست پیدا کند.


.لافراری به لطف پوشش گسترده رسانه‌ای که از زمان رونمایی‌اش در سال ۲۰۱۳ از آن برخوردار بوده، به یکی از معروفترین محصولات فراری بدل گشته است. تنها تعداد ۴۹۹ دستگاه از لافراری کوپه شاخته شده است اما اگر خواهان یک محصول خاص‌تر هستید، لافراری اپرتا همان چیزیست که به سلیقه شما نزدیک‌تر خواهد بود.

تمامی متغیرهای غیر ضروری از نمایشگر مرکزی به کنار رفته‌اند و اولین چیزی که نظر انسان را بر روی صفحه سرعت سنج دیجیتال به خود جلب می‌نماید، شمارنده بزرگ دور موتور خواهد بود. دوخت صندلی‌ های بسیار باکیفیت است و بدن سرنشینان را به خوبی مورد حمایت قرار می‌دهند.


لافراری اپرتا برخلاف برخی دیگر از خودروهای ارائه شده در این سطح، تنها به عنوان یک خودروی مسابقه‌ای پا به میدان نگذاشته است. شما هنوز از سیستم مسیریابی، تهویه مطبوع، نورپردازی LED و برخی دیگر امکانات رفاهی-تشریفاتی بهره‌مند خواهید بود.


لافراری اپرتا ضرورتا در مقایسه با نسخه کوپه سقف-ثابت، تفاوتی ندارد اما طراحی درب‌ ها اندکی اصلاح شده و بر روی برخی از نقاط استراتژیک معین، به منظور حفظ استحکام ساختار کلی بدنه، مقاوم سازی صورت گرفته است.

سطح عملکرد و هندلینگ لافراری اپرتا ۲۰۱۸ در حد و اندازه بهترین سوپرکارهای امروزی است و سقف قابل برچیده شدن آن موجب غرق شدن هرچه بیشتر در حس وحال بی نظیر رانندگی با این خودرو خواهد شد. شاخصه‌ های آیرودینامیکی پیچیده و کنترل شونده توسط رایانه، کمک فنرهای تطبیق پذیر و سامانه هیبریدی یکپارچه، جزو سطح بالاترین تجهیزاتی هستند که در اپرتا به طور استاندارد عرضه شده‌اند

کابین مسابقه ای

این صندلی‌ ها از طراحی زیبایی برخوردار هستند و از بیرون کابین چندان قابل مشاهده نیستند. یک سقف پارچه‌ای و یا ساخته شده از ماده‌ای سخت که به طور دستی در سر جایش قرار می‌گیرد نیز برای لافراری اپرتا در نظر گرفته شده تا در مواقعی که شرایط جوی مطلوب نیست، سرنشینان را از گزند آب و هوای نامساعد مصون بدارد. هیچ گونه مکانیزم الکتریکی برای این بخش وجود نخواهد داشت.

ویژگی های فنی

فراری لافراری هنگامی که در سال ۲۰۱۳ وارد میدان شد، در آسمان هایپرکارها همچون ستاره ای پرفروغ شروع به درخشش نمود. لافراری اپرتا نیز به میزان خاص بودن این خودرو افزوده است که از نظر عملکرد با نسخه کوپه کاملا یکسان است و احتمالا در سال‌ های آتی، با توجه به ویژگی‌ های بارزی که از آن برخوردار شده است، قیمت آن رو به افزایش خواهد نهاد.


همانطور که در ابتدا اشاره نمودیم، قوای محرکه هیبریدی این خودرو که مشابه نمونه استفاده شده در نسخه کوپه است، قادر به تولید ۹۵۰ اسب بخار قدرت بوده که ۱۶۱ واحد آن توسط بخش الکتریکی تولید می‌شود. برخلاف رقبایی همچون پورشه ۹۱۸ و مکلارن پی۱، هیچ گونه حالت صرف الکتریکی برای لافراری اپرتا در نظر گرفته نشده است.

البته کمتر کسی پیدا می‌شود که از یک چنین خودرویی در مصارف روزانه استفاده نماید تا اینگونه آپشن‌ ها خیلی به کارش بیاید اما به هرحال چنین تجهیزات رفاهی برای آسایش هرچه بیشتر سرنشینان در لافراری اپرتا تعبیه شده است.

صندلی‌ راننده به خاطر بهبود توزیع وزنی در سر جای خود ثابت شده و برای دستیابی به راحت ترین حالت، راننده می‌تواند موقعیت غربیلک فرمان و باکس پدال را مطابق میل خود تنظیم نماید.

طراحی زیبای کابین نیز که برخی بخش‌ های الهام گرفته شده از خودروهای فرمول یک است، بدون تغییر باقی مانده است. بر روی غربیلک فرمان چندین دکمه و کنترلگر تعبیه شده تا معمول ترین و پرکاربردترین تنظیمات مورد نیاز راننده را در اختیارش قرار دهند.

گشتاور تولیدی توسط این مجموعه نیز بالغ بر ۸۹۶ نیوتن-متر است. یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه وظیفه همراهی با پیشرانه را بر عهده دارد تا به طور استاندارد، نیروی تولیدی توسط موتور را به سوی چرخ‌ های عقب گسیل نماید.

این موارد موجب شده تا لافراری اپرتا به یکی از سریع‌ترین خودروهای روباز اسپرت، همراه با سطح چسبندگی و قابلیت بالا در عبور از پیچ‌ ها بدل شود.عملکرد سامانه دیفرانسیل عقب بسیار مناسب است و قابلیت کنترل خودرو همسطح برترین‌ هاست.

ارقام ذکر شده، یک بار دیگر با نسخه کوپه برابر بوده و تعداد معدودی از خودروهای اسپرت وجود دارند که توانایی شکست دادن اپرتا را در تست شتاب داشته باشند. مصرف سوخت این خودرو اگرچه بر اساس ادعاهای مسئولان فراری نسبت به خودروهایی با سطح پرفورمنس مشابه، بهتر شده است اما ارقام ۱۹٫۶ لیتر بر صد کیلومتر در شهر و ۱۴٫۷ واحد در بزرگراه، چندان پایین به نظر نمی‌رسند.

لافراری اپرتا یک نسخه محدود (لیمیتد-ادیشن) روباز از خودرویی است که در حالت معمول نیز به خودی خود، بسیار بسیار خاص است. نیروبخش این جنتلمن ایتالیایی پیشرانه ۶٫۳ لیتری تنفس طبیعی ۱۲ سیلندر وی شکل است که قادر به تولید نیرویی معادل ۷۸۹ اسب بخار قدرت بوده که از طریق ایجاد یک اتحاد استراتژیک با سامانه هیبریدی موسوم به «سیستم KERS»، موفق شده تا حداکثر توان خروجی اپرتا را همانند نسخه کوپه ۲۰۱۴، به ۹۵۰ اسب بخار ارتقا دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *