بی تردید پراید یکی از پر سر و صداترین خودروهایی است که وارد خیابان های کشور شده؛ این خودروی اقتصادی اگر چه به عنوان محصولی از کمپانی کیا شناخته می شود، اما در واقع توسط مزدا و فورد توسعه یافته است
Ford Festiva L

نسل اول این اتومبیل کوچک که بین سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ بر روی خط تولید قرار داشت، در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی با نام فورد فستیوا به فروش می رسید. در سال ۱۹۸۷ و تقریبا همزمان با تولید توسط مزدا و فورد، مونتاژ آن با نشان کیا در کره جنوبی نیز آغاز شد.

مزدا 121 در آلمان

مزدا ۱۲۱ در آلمان

بی تردید پراید یکی از پر سر و صداترین خودروهایی است که وارد خیابان های کشور شده؛ این خودروی اقتصادی اگر چه به عنوان محصولی از کمپانی کیا شناخته می شود، اما در واقع توسط مزدا و فورد توسعه یافته است.

نکته دیگر اینکه با توجه به سطح درآمدها، مبلغ ۱۶۰۰ دلار برای یک کارگر آمریکایی که هر هفته ۸۵۷ دلار (سالانه ۴۴,۵۶۴ دلار) دستمزد دریافت می کند، اصلا مشکل ساز نخواهد بود.

با توجه به بازار بسته و تنوع بسیار کم، پراید در بدو ورود به ایران با استقبال بالایی روبرو شد. در سال ۲۰۰۱ و با پایان عمر نسل اول پراید در مجموعه کیا، خط تولید این خودرو به سایپا فروخته شد. از آن تاریخ تاکنون، به لطف نوآوری های سایپا، انواع و اقسام پراید در اتاق های مختلف و با چراغ های زیبا و رنگارنگ به دست مشتریان خوشبخت ایرانی رسیده است.

Ford Festiva L

1990_Ford_Festiva_L_Plus

Pride 151

آنطور که مالک ادعا کرده، وی بر روی فورد فستیوا یا همان پراید مذکور تغییرات زیادی داده و لذت زیادی را با موتور ۱٫۳ لیتری آن تجربه کرده است! برای این خودرو که با احتساب دلار ۴۲۰۰ تومانی قیمتی برابر با  ۶٫۷۲۰٫۰۰۰ تومان پیدا می کند، مزایایی مثل رینگ های ب ام و، دسته دنده سیویک با فواصل تعویض کوتاه تر، دیسک های ۹ اینچی، بازوهای کنترلی جدید، واتر پمپ و تسمه تایم نو، نشان دهنده های پشت فرمان پیشرفته و رادیوی بلوتوثی برشمرده شده است.

از آنجایی که به غیر از ایران، پراید در کشور دیگری تولید نمی شود، نمی توان مقایسه ای بین قیمت آن در داخل و خارج انجام داد. اما با این حال هنوز برخی از نمونه های دست دوم یا همزادهای آن یعنی مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا در بعضی از کشورها برای فروش گذاشته می شوند که مقایسه بهای آنها با نمونه های مشابه داخلی قطعا جالب خواهد بود.

در یکی از آخرین آگهی های که در سایت craigslist منتشر شده، یک دستگاه فورد فستیوای مدل ۱۹۹۳ با قیمت ۱۶۰۰ دلار در آتلانتای آمریکا به فروش گذاشته شده است. این هاچبک سه در که در اصل جد پراید محسوب می شود، در وضعیت مناسبی به سر برده و توسط مالک خوش سلیقه به خوبی نگهداری شده است.

در حال حاضر پراید با تمام نقاط ضعفی که دارد، بنا به دلایل متعدد پرفروش ترین خودروی کشور است. یکی از مواردی که درباره این خودرو همواره حرف و حدیث های فراوانی به دنبال داشته، با قیمت آن در ارتباط بوده است.

در مقابل منفصله بودن اجزای داخلی (به دلیل نصب کفپوش جدید)، نشت روغن اندک از موتور، ساییدگی کلاچ و نبود سیستم تهویه مطبوع معایبی هستند که که برای این خودرو ذکر شده اند.

Ford Festiva L

Ford Festiva L

در حالیکه در سال ۱۹۹۳ نسل اول این خودرو کنار گذاشته شد، کیا مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و کماکان به تولید آن تا سال ۲۰۰۰ ادامه داد. در همین سال (معادل ۱۳۷۲ شمسی) با قراردادی که بین سایپا و کیا امضا شد، پراید در نهایت به ایران رسید.

kia pride 1991-2000

همانطور که مشاهده می کنید مدلی مانند پراید در آن سوی دنیا تقریبا ۲ برابر یک موبایل پرچمدار قیمت دارد! درست است که در ایران نیز پرایدهای مسن قیمتی مشابه دارند، اما کاملا بعید بنظر می رسد که وضعیت سلامتی آنها تعریفی باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *